کارکرد کنشهای ارتباطیِ برونزبانی در داستانهای مصطفی مستور
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
کارکرد کنشهای ارتباطیِ برونزبانی در داستانهای مصطفی مستور* سمیه حاجتی1 کارشناس ارشد ادبیات فارسی دکتر احمد رضی دانشیار دانشگاه گیلان چکیده مصطفی مستور، از داستاننویسان معاصر است که آثار داستانیاش از سوی مخاطبان و منتقدان مورد استقبال قرار گرفته است و برخی از آثار او به چندین زبان ترجمه شده است. در این نوشتار با نگاهی میانرشتهای بازتاب کنشهای برونزبانی و کارکردهای عمدۀ آن در داستانهای مصطفی مستور شامل «عشق روی پیاده رو»، «استخوان خوک و دستهای جذامی»، «من گنجشک نیستم»، «چند روایت معتبر»، «حکایت عشقی بیقاف بیشین بینقطه»، «من دانای کل هستم»، «روی ماه خداوند را ببوس» مورد تحلیل قرار میگیرد. کنشهای برونزبانی از کانالهای مهم ارتباطات غیرکلامی است که بخش قابل توجهی از حجم روایت داستان را شامل میشود و مؤلفههایی از جمله حرکات و اشارات چشم و ژستها و رفتارهای فرد و... را در بر میگیرد. در این مقاله، ضمن بیان اهمیّت روایت کنشهای ارتباطیِ برونزبانی در داستاننویسی و نقش آن در شکلگیری عناصر داستانی از جمله شخصیّتپردازی، درونمایه و... کارکردهای مختلف کنشهای ارتباطی برونزبانی از جمله کارکردهای تأکیدی، تکمیلی، جانشینی، تکذیبی مورد بررسی قرار میگیرد و مشخص میشود که کدام یک از کارکردها در داستانهای مستور بیشتر مورد توجه قرار گرفته است وکنشهای ارتباطی چه نقشی در شکلگیری و پیشبرد روایت داستانهای او دارد. نتیجة این پژوهش نشان میدهد که کارکرد جانشینی در داستانهای مستور برجستهتر از سایر کارکردهاست، امّا از بین کارکردهایی که برای رفتار چشم مطرح میشود، بیان عواطف گستردهتر است. همچنین از رفتارهای غیرکلامیِ شخصیّتهای داستانها، درونمایههایی چون بیتفاوتی، تنهایی، اندوه، بیقراری و اضطراب و... برداشت میشود. کلیدواژهها: روایت غیرکلامی، عناصر داستان، داستاننویسی معاصر فارسی، مصطفی مستور. * تاریخ دریافت مقاله: 6/9/89 تاریخ پذیرش نهایی: 6/10/91 1- نشانی پست الکترونیکی نویسندۀ مسئول:[email protected]
منابع مشابه
تحلیل داستانهای کوتاه مصطفی مستور
آن چه آثار مستور را شایان توجه کرده، درونمایه و مضمون داستان های وی است. مولفه های اندیشه ی مستور عبارتند از: اشاره به باور های دینی به گونه ای که اغلب بدان تصریح نمی شود و نویسنده به نحوی گذرا از آن رد می شود. در این میان مسئله ی توحید نمودی مشخص تر دارد. وجود تم عشق در اغلب آثار، با این توضیح که مستور بر این باور است که وصال جسمانی نابودکننده ی عشق است. پس از عشق تم مرگ و شک بسامد بالایی در د...
15 صفحه اولتحلیل و نقد داستانهای کوتاه مصطفی مستور
مستور در داستانهای کوتاه خود نگاه ویژه و فلسفی به مسائل اساسی و مبتلابه زندگی روزمره بشر دارد . سرگردانی و گم شدن انسان معاصر در هیاهوی روزگار ماشینی مشخصه اصلی کارهای اوست .
چهرۀ قدسی زن و عشق در داستانهای مصطفی مستور
زن، شخصیت کانونی و مهمترین موضوع داستانهای مصطفی مستور است و با زنان داستانهای واقعگرای معاصر، تفاوت ماهوی دارد؛ چراکه از سویی، تجلی تام و تمام «زن مثالی» است و از سوی دیگر، میراثدار تصویر و تصوری است که قرنها در ادبیات غنایی ایران، از وی ارائه شدهاست. زنی والا، روشنضمیر، دروننگر، باایمان، وفادار، پریصفت، الهامبخش، هنرآفرین، دور از دسترس و پاکتر از آن که به تملک مرد درآید؛ ...
متن کاملتطبیق کارکرد زمان روایی در دو داستان کوتاه اثر الطیب صالح و مصطفی مستور بر مبنای آرای ژنت
نحوۀ بهکارگیری عنصر زمان در برخی از داستانهای مدرن، داستان را به فرآیندی دیریاب برای دریافتکننده تبدیل میکند. امروزه نظم حاکم در داستانهای سنتی، جای خود را به آشفتگی در داستانهای مدرن میدهد؛ چراکه برخی داستانپردازان با وارد ساختن خاطرات، رؤیاها و کابوسهای انسان در جوامع مدرن به عنوان تکنیکی جدید، باعث میشوند که مرزهای زمان، دچار فروپاشی شود و بالطبع، سرعت سیر داستان و تکرار برخی روید...
متن کاملتطبیق کارکرد زمان روایی در دو داستان کوتاه اثر الطیب صالح و مصطفی مستور بر مبنای آرای ژنت
نحوۀ بهکارگیری عنصر زمان در برخی از داستانهای مدرن، داستان را به فرآیندی دیریاب برای دریافتکننده تبدیل میکند. امروزه نظم حاکم در داستانهای سنتی، جای خود را به آشفتگی در داستانهای مدرن میدهد؛ چراکه برخی داستانپردازان با وارد ساختن خاطرات، رؤیاها و کابوسهای انسان در جوامع مدرن به عنوان تکنیکی جدید، باعث میشوند که مرزهای زمان، دچار فروپاشی شود و بالطبع، سرعت سیر داستان و تکرار برخی روید...
متن کاملبررسی مشخصات زبانی آثار مصطفی مستور
این پایان نامه به بررسی مشخصات زبانی سه رمان «روی ماه خداوند را ببوس»، «من گنجشک نیستم» و «استخوان خوک و دست های جذامی» اثر مصطفی مستور می پردازد. فصل اول کلیاتی در مورد زبان، ادبیات و رمان و معرفی نویسنده است. فصل دوم و سوم و چهارم به بررسی مشخصات زبانی این سه اثر می پردازد و زبان آثار را در چهار محور آواها، واژگان، ترکیبات و جمله ها مورد بررسی قرار می دهد. در محور آوایی دو نقش موسیقایی و القا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره 25
صفحات 165- 196
تاریخ انتشار 2013-04-05
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023